CHIPCAR
سنسوراکسیژن
۲۷ اسفند ۱۳۹۶ سیاوش عزیزی
در علمی و تخصصی
سنسوراكسيژن

سنسوراکسیژن

سنسوراکسیژن یا سنسور لامبدا یک قطعه الکترونیکی است که نسبت اکسیژن موجود در یک گاز یا مایع را اندازه‌گیری می‌کند.
این نسبت به نام نسبت لامبدا خوانده می‌شود. در موتور احتراق داخلی این سنسور نسبت
اکسیژن موجود در گازهای خروجی از اگزوز را اندازه‌گیری می‌کند.
مقادیر حاصل برای مدیریت موتور در سیستم‌های سوخت رسانی انژکتوری و کنترل آلاینده‌های حاصل از احتراق می‌رود.
در واقع این حسگر میزان غنی یا رقیق بودن نسبت سوخت به هوای ارسال شده به موتور را اندازه‌گیری می‌کند.
با استفاده از داده حسگر یک سیستم کنترلی فیدبک حلقه بسته مقدار سوخت ارسال شده به موتور را تصحیح می‌کند.
این سنسور توسط شرکت بوش ابداع گردید و در دهه ۱۹۶۰ توسعه یافت.

سنسوراکسیژن بعد از کاتالیست روی عدد ۰٫۴۵ همیشه ثابت است ولی برای خودرو های دارای دو سنسوراکسیژن باید این مقدار در هر دو سنسور متغیر باشد
 ولتاژ تولیدی سنسور دائما بین ۰٫۱ الی ۰٫۹ ولت متغییر است.

بطوریکه:

 اگر ولتاژ تمایل به سمت ۰٫۱ ولت داشته باشد سوخت رقیق است و اکسیژن زیاد.
 اگر ولتاژ تمایل به سمت ۰٫۹ ولت داشته باشد سوخت غلیظ است و اکسیژن کم عمر مفید سنسور اکسیژن ۲ سال است و در هنگام تعمیر به این مسئله دقت کنید.

 در هنگام تست سنسوراکسیژن با دستگاه دیاگ دقت کنید مقدار
ولتاژ سیگنال از سنسوراکسیژن ثابت نباشد و متغییر باشد در غیر این صورت سنسور سوخته است.

 خرابی سنسوراکسیژن باعث روشن شدن چراغ عیب یاب شده ولی خودرو روشن می شود ولی دچار خام سوزی است و موتور بد کار میکند.

سنسوراکسیژن قبل از کاتالیست تنظیم نسبت سوخت و هواست و سنسور بعد از کاتالیست بهینه کردن سوخت و هواست.

 خودرو های با ( ECU ) مدل مگنت مارلی ( MM8P ) و گروه ( SL96 ) سنسور اکسیژن ندارند.

 خودرو های زانتیا و ( پژو ۲۰۶ تیپ ۵ و ۶ یورو ۴ ) دارای دو عدد سنسور اکسیژن هستند.

 بیشتربخوانید:سنسورکیلومتر 

دیدگاه (۰)

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برند محصولات موجود