CHIPCAR

یونیت کنترل الکترونیکی؛ مغز متفکر خودرو

یونیت کنترل الکترونیکی؛ مغز متفکر خودرو
۶ فروردین ۱۳۹۸ سیاوش عزیزی
در علمی و تخصصی
یونیت کنترل

زمانی اتومبیل ها سازه های مکانیکی ساده ای بودند. سپس کامپیوترها وارد چرخه توسعه اتومبیل ها شدند و در حال حاضر، تقریبا برای هر قسمت عملکردی از اتومبیل، یونیت کنترل الکترونیکی (ECU) مخصوص خود طراحی شده است.

مغز متفکر به عنوان مرکز قدرت وسیله نقلیه

زمانی که رانندگی می کنید موارد زیادی در موتور اتومبیل شما و اطراف آن جریان پیدا می کند. یونیت کنترل های الکترونیکی (ECU) برای دریافت اطلاعات از طریق تعدادی سنسور طراحی شده است که این اطلاعات را پردازش می کند و سپس عملکرد الکتریکی را وارد فاز عملیاتی می کند. این یونیت کنترل ها به عنوان مغز متفکر خودروی شما شناخته می شوند. همچنان که اتومبیل ها، کامیون ها و خودروهای شاسی بلند با سنسورها و عملکردهای بیشتری پیچیده تر و مجهزتر شده اند و در حال پیشرفت های سریعی هستند، تعداد یونیت کنترل های الکترونیکی (ECU) برای مقابله با افزایش چنین پیچیدگی هایی طراحی شده اند.

بعضی از یونیت کنترل های الکترونیکی (ECU) شامل واحد کنترل موتور (ECM)، واحد کنترل پیشرانه (PCM)، واحد کنترل ترمز (BCM) و واحد جنرال الکتریک (GEM) است. این یونیت ها تمام عملکردهای مرتبط با اجزای ماشین را کنترل می کنند و بسیار شبیه به هارد درایور کامپیوتر هستند و دقیقا عملکردی مشابه به آن دارند. این یونیت ها اغلب دارای پردازنده های ریزمانند ۸ کیلوبایتی، حافظه رم (RAM)، حافظه رم خواندنی (ROM) و رابط ورودی و خروجی هستند.

یونیت کنترل الکترونیکی (ECU) ممکن است که توسط خود کارخانه یا بخش سومی به روز رسانی شود. این یونیت ها معمولا به منظور جلوگیری از دستکاری های ناخواسته محافظت می شوند. پس اگر این فکر به ذهنتان برسد که بخواهید هر قسمتی از عملکردی خودرو را خاموش یا تغییر دهید بدانید که این کار غیرممکن است و از اراده شما خارج خواهد بود.

یونیت کنترل های الکترونیکی (ECU) چندمنظوره

مدیریت سوخت به عنوان عملکرد اصلی واحد کنترل موتور (ECM) به حساب می آید. این نوع یونیت ها چنین عملکردی را با کنترل سیستم تزریق سوخت وسیله نقلیه، زمان جرقه و سیستم کنترل سرعت انجام می دهند. این یونیت ها همچنین عملیات تهویه مطبوع و سیستم بازگشت گاز اگزوز (EGR) را قطع و قدرت را از طریق کنترل رله به سمت پمپ سوخت تنظیم می کنند.

با توجه به اطلاعاتی که از سنسورهای ورودی مثل دمای خنک کننده موتور، فشارسنج، جریان هوا و دمای خارجی دریافت می شود، یونیت کنترل های الکترونیکی (ECU) تنظیمات بهینه فعال کننده های خروجی را برای تزریق سوخت، سرعت خاموش شدن، زمان اشتعال و جرقه و غیره تعیین می کنند. کامپیوتر مشخص می کند که چه مدت زمانی این انژکتورها از چهار تا نه میلی ثانیه که ۶۰۰ تا ۳۰۰۰ بار در هر دقیقه انجام می شود به صورت باز باقی بمانند و همچنین میزان سوخت استفاده شده را کنترل می کند. این کامپیوتر ولتاژ را هم کنترل می کند که تا چه مقداری باید به سمت پمپ سوخت فرستاده شود و اینکه همزمان فشار سوخت را افزایش و کاهش می دهد. در آخر این یونیت کنترل های الکترونیکی (ECU) زمان موتور را نیز کنترل می نماید که این دقیقا زمانی است که جرقه شمع آتش می گیرد.

عملکرد امنیتی

یونیت کنترل های دیگری هم وجود دارند که سیستم کیسه هوا را کنترل می کنند و درواقع یکی از مهمترین ویژگی های امنیتی روی وسیله نقلیه شما به حساب می آید. زمانی که این نوع یونیت ها سیگنال ها را از سنسورهای مختص تصادف دریافت می کنند، داده های این سنسور را پردازش می کند تا تصمیم بگیرد کدام کیسه های هوا باید فعال شود. در سیستم های پیشرفته کیسه هوا، سنسورهایی ممکن است وجود داشته باشد که وزن مسافران را در جایی که نشسته اند مورد بررسی قرار می دهند و اینکه آیا آنها از کمربند ایمنی استفاده می کنند. تمام این عوامل به یونیت کنترل های الکترونیکی (ECU) کمک می کند تا خود تصمیم بگیرد که آیا کیسه های هوای رو به جلو را فعال کند یا نه. این یونیت کنترل های الکترونیکی (ECU) همچنین کنترل های تشخیصی را به صورت منظم انجام می دهد و اگر عملکرد قسمتی از این کیسه های هوا کار نکند، چراغ هشدار به صورت خودکار روشن می شود. این یونیت کنترل های الکترونیکی (ECU) معمولا در وسط وسیله نقیله یا در زیر صندلی جلویی قرار داده می شوند. این حالت به ویژه در طول تصادف و زمانی که ضروری باشد به صورت خودکار فعال می شود و از شخص مسافر در برابر حوادث ناخواسته محافظت می کند.

دیدگاه (۰)

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برند محصولات موجود